Δευτέρα, Ιουλίου 17, 2006

Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που ήμουν παιδί.Τόσα που δεν θυμάμαι πιά αν ημουν εγώ.
Σκόρπιες εικόνες μού έρχονται στό νού, από τα πρώτα τέσσερα-πέντε χρόνια της ζωής μου.
Ενα μεγάλο μπαούλο κατω από το παράθυρο, που έβλεπε στην Εγνατία, και επάνω την πάντα μαυροφορεμένη, λιγομίλητη, γιαγιά μου και εμένα χωμένη δίπλα της, να χαζεύουμε έξω την κίνηση του δρόμου.
Είχε πολύ χάζι ο δρόμος και θορύβους μιάς άλλης εποχής: Ο χαρακτηριστικός ήχος των μεταλικών τροχων του τράμ πάνω στις ράγες, τό κουδούνι-κόρνα που ειδοποιούσε τους πεζούς να προσέχουν, τα χάχανα των παιδιών πού έτρεχαν από πίσω προσπαθόντας να το φτάσουν και να σκαρφαλώσουν επάνω γιά μιά τσάμπα βόλτα,τίς φωνές του εισπράκτορα που φοβόταν περισσότερο μη γίνει κανένα ατύχημα παρά το χαμένο εισιτήριο, τον ήχο των αλόγων που έσερναν τα μακριά κάρα, με κάθε λογίς φορτία, πάνω στον πλινθόκτιστο δρόμο.
Ειχε και τον τρελό του, ο δρόμος: Αγγελόπουλος ο Α' αυτοκράτορας του Βυζαντίου.Με το στραβοπατημένο καπέλο, την μισολυμένη γραβάτα και τα παράσημα(!), να δίνει οδηγίες προς προς καθε κατεύθυνση!
Θυμάμαι την τσίγκινη σκαφη της μπουγάδας στο πάτωμα της κουζίνας, την μεγάλη κατσαρόλα με το ζεστό νερό, την μάνα να με σαπουνίζει γρήγορα- γρήγορα ρίχνοντας καθαρό νερό με το κατσαρολάκι στα μαλιά και στό σώμα, την μεγάλη πετσέτα
που με τύλιγε και με εσφιγγε στην αγκαλίά της και με έτριβε γιά να με ζεστάνει.
Με θυμαμαι, ξαπλωμένη στο κρεβατάκι μου να μου τάζουν διάφορα αν δεν έβαζα τα δάλτυλα
στο στόμα γιά να κοιμηθώ.
Δεν θυμάμαι καθόλου, τον αγαπημένο μου πατέρα και τα μεγαλύτερα αδέλφια μου.
Δέν ειναι παράξενο;

16 Comments:

Blogger scalidi said...

Όχι, δεν είναι παράξενο, αυτούς τους έχεις καταγεγραμμένους στα αισθήματά σου...
Με συγκίνησες και πάλι τόσο, γλυκιά μου παρούσα

18/7/06 2:45 μ.μ.  
Blogger paroussa said...

Ευχαριστω πολύ για την επίσκεψη και το σχόλιο σου.

18/7/06 5:46 μ.μ.  
Blogger scalidi said...

γεια σου, γλυκιά μου...περνάω πάλι για καφεδάκι

20/7/06 5:35 μ.μ.  
Blogger paroussa said...

Γειά σου Σταυρούλα.
Αυτό τον καιρό εχω πάρα πολλές δουλειές.Νά σκεφτείς οτι παράλληλα με τις επισκευές που (φέφ!) δέν τελείωσαν ακόμα και την κανονική μου δουλειά,εχω και την μετακόμιση του γυιου.Εφυγε στην Αθήνα γιά δουλειά και εγω πρέπει να του στειλω ολα του τα πράγματα (επιπλα κλπ.)να διακόψω ΔΕΗ ΟΤΕ και ο,τι άλλο χρειαστεί.
Και κάνει και πολύ ζέστη!

21/7/06 12:20 π.μ.  
Blogger el-bard said...

Δεν είναι καθ΄λου παράξενο. Ξέρεις γιατί; Γιατί θυμάσαι ότι δεν τους θυμάσαι. Άρα, από αυτή την άποψη τους θυμάσαι και μάλιστα πολύ καλά.

Σε σκέφτομαι τώρα με τις δουλειές στο σπίτι. Στην ίδια κατάσταση -σχεδόν- βρίσκομαι κι εγώ. Δεν έχω μετακομίσεις υιού, αλλά έχω κάτι άλλο που με απασχολεί και δεν αφήνει ήσυχο το μυαλό μου να ξαποστάσει. Ή, μάλλον, το αφήνει και ξαποσταίνει υπερβολικά. Κοίταξε το post μου και θα καταλάβεις.

Καλό καλοκαίρι. Όπως και να'ναι. Αρκεί να υπάρχουμε και να κάνουμε πράγματα.

21/7/06 12:17 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Γειά σου μάνα...

Ο μοναδικός λόγος που αποφάσισα να σου γράψω είναι πως δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο για να κάνω... Η ζωή μου, εδώ και πολλά χρόνια είναι μίζερη, σκληρή, απίστευτα σκληρή. Εσύ, δεν ξέρεις ούτε το 1/10. Δεν το λέω με έπαρση, αλλά επειδή ξέρω τι περνάω όταν είμαι μόνος, όταν κανείς δεν με βλέπει. Αλλά και όταν είμαι με άλλους, όπως αυτές τις μέρες στη δουλειά, κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τι προσπάθεια κάνω απλά για να στέκομαι όρθιος... Δεν είναι υπερβολές αυτά. Είναι η αλήθεια. Και γι΄αυτό προσέχω ποιές λέξεις χρησιμοποιώ, όταν μιλάω για "απίστευτα σκληρή" πραγματικότητα. Η ζωή η δική μου, δεν είναι "παίξε-γέλασε". Δεν ήταν ποτέ.

Έτυχε λοιπόν να διάβασω κάπου ένα "μπλογκ", που προφανώς ανήκει σε σένα. Αφορμή λοιπόν για αυτό το γράμμα, ήταν αυτή η "ανακάλυψη". Και κάποιες αναφορές στο πρόσωπό μου.



Εγώ μιλάω τη γλώσσα την αλήθειας. Δεν είμαι διπλωμάτης, ούτε και μου αρέσει να είμαι. Εσείς από την άλλη, προκειμένου να τα έχετε καλά με όλους και πρώτα από όλα, με τη ζωή σας, δεν καίγεστε ιδιαίτερα για την αλήθεια. Να κυλάει όμορφα η ζωή(η δουλειά πάνω από όλα!) και η αλήθεια ας πάει να κουρεύεται...
Εγώ πάλι, είμαι το αντίθετο. Στο όνομα της αλήθειας, θυσίασα μια ολόκληρη ζωή. Τόσο πολύ την αγάπαω. Αυτήν και την ελευθερία.

Βέβαια, αγάπησα την αλήθεια(και την ελευθερία), ακριβώς επειδή τις στερήθηκα. Και μάλιστα, με τον πιο βάρβαρο τρόπο.

Ο Ηλίας λοιπόν, με μεγάλωσε λέγοντας μου πάντα πόσο καλοί φίλοι είμαστε. "Τάσο, τι φίλοι είμαστε εμείς;", με ρώταγε κάθε τόσο μικρό κι εγώ, δασκαλεμένος καλά, απαντούσα όλος χαρά, λες και επρόκειτο για ένα ωραίο παιχνίδι: "Φίλοι παντοτινοί κι αγαπημένοι". Καμιά φορά, με κούραζε αυτό το "παιχνίδι". Αλλά πάντα έκανα την ανάγκη φιλοτιμία(πως να πεις όχι στον Ηλία;) και πήγαινα με τα νερά του. Δεν ήταν πως είχα πάψει να πιστεύω στη φιλία μας, απλά το έβρισκα λίγο βαρετό να λέω πράγματα, που τα θεωρούσα ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ. Μόνον εγώ όμως, όπως αποδείχτηκε...
Πέρα από αυτή τη χαριτωμένη ανταλλαγή φιλοφρονήσεων, στην οποία εγώ πίστεψα πάντως, ο Ηλίας είχε και άλλες καλές ιδέες. Με έμαθε να αγαπάω το εμπόριο, τη δουλειά του. Κανένα πρόβλημα. Γιατί όχι; Με έμαθε να πουλάω στυλό στα άλλα μαγαζιά, να στήνω πάγκους μέσα στον κόσμο και να πουλάω από γραβάτες και ζώνες μέχρι μπλουζάκια και πουλόβερ. Ήταν ένα όμορφο παιχνίδι. Διότι, όταν είσαι μικρός και δεν έχεις πρόβλημα επιβίωσης, μόνον έτσι μπορείς να το δεις.
Σιγά-σιγά, λίγο-λίγο, έμαθα να αγαπάω τη δουλειά του Ηλία. Δεν ήμουν υπόδειγμα προθυμίας, αλλά κάθε μέρα ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ. Δεν έκανα πάντοτε το σωστό, αλλά ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ. Δεν είχα ίσως τις καλύτερες ιδέες, αλλά είχα τις δικές μου. Άξιζαν; Δεν το έμαθα ποτέ. Μπορεί να μου είχε πει κάποτε πως "θα γίνεις καλύτερος έμπορος από εμένα", αλλά στην πράξη, δεν μου έδωσε ποτέ τη δυνατότητα να φανώ.
Ας πούμε πως αυτό ήταν φυσιολογικό(δεν ήταν -θα το αποδείξω στη συνέχεια). Ήμουν μικρός -τι ήξερα εγώ από εμπόριο; Ίσως να ήταν έτσι. Αλλά δεν ήταν μόνο η απουσία έμπρακτης απόδειξης όσων έλεγε(πως να δείξεις τις όποιες ικανότητές σου, αν δεν δοκιμαστείς στην πράξη;), ήταν κάτι πολύ χειρότερο: ο πατέρας μου, ο άνθρωπος που με έμπασε στο εμπόριο, ο καλύτερος μου φίλος, πολλές φορές με προσέβαλε, με ντρόπιασε με μια αδικαιολόγητη σκληρότητα και κυρίως χωρίς σοβαρό λόγο, μπροστά σε ξένους ανθρώπους. Αντί να με προστατέψει(για να μη πω, να με υπερασπιστεί), επέλεξε να πάρει το μέρος ξένων υπαλλήλων και να με πληγώσει με τον χειρότερο τρόπο, ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥΣ. Αυτό ήταν το πρώτο απρόσδοκητο ράπισμα, σε μια ιδιαιτέρως τρυφερή ηλικία(ήμουν δεν ήμουν 14-15). Αν δεν το ζήσεις(εσύ το έχεις ζήσει), δεν μπορείς να κατάλαβεις τον πόνο. Την απορία που δεν λύνεται με καμία λογική. Θα ακολουθούσαν όμως και άλλα. Χειρότερα.

Την ίδια εποχή, βίωνα μια άλλη απίστευτη όσο και ακατανόητη κατάσταση σε καθημερινό επίπεδο, στο σπίτι. Ο αδελφός μου, ο μεγάλος μου αδελφός που πάντοτε θαύμαζα για την ευφυία του, τη σωματική του διάπλαση και τα πολλαπλά ενδιαφέροντα, με είχε για σάκο του μποξ... Πέρασα μια απίθανη κόλαση, μέχρι να φύγει στην Αμερική. Αλλά τίποτα δεν άλλαξε ούτε όταν ήταν εκεί(χαρακτηριστικό παράδειγμα όταν έστειλε το πρώτο γράμμα -κατόπιν δικής μου παράκλησης...- για μένα, που περιείχε όλο κι όλο ένα κόκκινο μπαλόνι. "Ίσως", ήταν ενδεικτικό της αξίας που μου απέδιδε...) ούτε και όταν επέστρεψε. Να θυμίσω μόνο τους ατέλειωτους καβγάδες μας, επειδή απλά ...υπήρχα(και άρα τον ενοχλούσα)στο ίδιο δωμάτιο -για να μη πω στο ίδιο σπίτι. Ένα ολόκληρο κολέγιο το έβγαλα διαβάζοντας στην κουζίνα. Ούτε στην κατόχη να μεγάλωνα. Τα βράδυα δεν μπορούσα να κοιμηθώ, αν δεν έκλεινε την τηλεόραση ή τη μουσική. Γενικά, ο λόγος μου δεν περνούσε. Δεν μου φέρθηκε ποτέ ισότιμα. Αντίθετα, με αντιμετώπιζε πάντα υποτιμητικά "σα τη γάτα με το ποντίκι", όπως είπε μια φορά. Γιατί; Επειδή απλά, του ήταν εύκολο. Αξίες όπως η ευγένεια, ο σεβασμός και άλλες, δεν μετρούσαν μπροστά στην ακόρεστη επιθυμία του να παριστάνει το Αφεντικό. Πάνω μου... Και καλά να έχει τον πρώτο λόγο. Ως πρωτότοκος, ας δεχθώ πως υπήρχε έμφυτη η εμμονή να παριστάνει τον σπουδαίο. Αλλά από εκεί μέχρι του σημείου να με κακοποιεί σωματικά, κυρίως όμως ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ, υπάρχει μεγάλη απόσταση να διανύσει κανείς. Εκείνος όμως, τη διένυσε με περισσή ευκολία. Είπαμε: δεν υπήρξα ουσιαστικά ποτέ ένας άνθρωπος με ανάγκες και με δικαιώματα για τον κύριο Λεωνίδα. Δεν υπήρξα αυτό, που μόνο εγώ όπως αποδείχθηκε αντιλαμβανόμουν: ΑΔΕΛΦΟΣ ΤΟΥ. Υπήρχα μόνο για να εκτονώνει τα πιο άγρια και σκοτεινά του ένστικτα. Το κατάφερε αυτό. Απόλυτα. Δεν με διέβαλε συστηματικά μέσα στο σπίτι μονάχα, αλλά -κι εκεί πονούσε περισσότερο- το μεγάλο του "σουξέ", ήταν όταν με γελοιοποιούσε μπροστά στους συμμαθητές του. Βρήκε να μοιάσει, βλέπεις...(βελτιωμένο μοντέλο πάντως)

Ο Ηλίας, όλο αυτό το διάστημα, ...έβλεπε τηλεόραση.

Δεν είδε, δεν έμαθε, δεν άκουσε. Ο Λεωνίδας εν τω μεταξύ, αλλώνιζε(είπαμε, πάνω μου). Εσύ, άλυτο μυστήριο. Δεν έβλεπες; Έβλεπες. Δεν μιλούσες όμως. Βουβός κινηματογράφος.

Γενικά, εκείνα τα χρόνια, Ηλίας και Λεωνίδας ήταν τα ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΦΕΝΤΙΚΑ. Και τα χειρότερα...

Δεν θα μπω σε άλλες ιστορίες, μόνο και μόνο γιατί δεν θέλω να γράψω κανέναν τόμο(μπορώ να γράψω ΠΟΛΛΟΥΣ!). Εκείνο που αξίζει να ειπωθεί όμως είναι, πως άνθρωποι σαν κι εμένα, δεν φυτρώνουν όπου κι αν τους σπείρεις. Χρειάζονται (τους είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ), ένα περιβάλλον ΗΡΕΜΙΑΣ, ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΥ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ και φυσικά πάνω απ' όλα, ΑΛΗΘΙΝΗΣ αγάπης. Τονίζω εδώ το "αληθινή", γιατί από την πολλή αγάπη σας όλα εκείνα τα χρόνια είχα μπουχτήσει! Τόση πολλή ήταν, που κάθε μέρα έτρωγα ξύλο, διάβαζα στην κουζίνα και όταν ήθελα να σας μιλήσω για όσα απσχολούσαν ΕΜΕΝΑ, ξεφυσούσατε με έντονη δυσφορία ή ακούγατε δίχως όμως και να προσέχετε. Με δυο λόγια, κάνατε αγγαρεία...(θα τα αρνηθείς ίσως όλα αυτά, αλλά ένας ευαίσθητος δέκτης όπως εγώ, ξέρει τουλάχιστον αυτό: να πιάνει τα "μηνύματα" που οι άλλοι εκπέμπουν, ειδικά όταν ΔΕΝ μιλούν...)

"Ο παλιός ο Τάσος" επομένως, όπως άρεζε -ειδικά τότε- να λέει ο Ηλίας, πέθαινε μέρα με τη μέρα, εξαιτίας όσων κυριολεκτικά ΔΙΧΩΣ ΛΟΓΟ(απρόκλητα δηλαδή), του έμελλε να συναντήσει μέσα στο ίδιο του το σπίτι.
Όταν κάποτε ερωτεύτηκε, αποφάσισε να ρίξει όλο του το 'είναι' εκεί. Πίστεψε, αφελώς(αλλά ποιός να του ανοίξει τα μάτια; Ποιός να τον συμβουλέψει; Το αντίθετο συνέβαινε, να μην επαναλβάνομαι). Κι όταν πικράθηκε κι από κει και πάλι με τον χειρότερο τρόπο("ήμουν μια τρελή", μου είπε λίγα χρόνια μετά η "γκόμενα"), έχασε πλέον οριστικά και αμετάκλητα το έδαφος κάτω από τα πόδια του. Δεν υπήρχε κανείς. ΚΑΝΕΙΣ για να εμπιστευθεί.

Από εκείνο το σημείο και έπειτα, έμεινα μόνος μου. Στο μυαλό μου αλλά και επί της ουσίας, αφού η στάση σας απέναντι μου, δεν θα άλλαζε, παρά μόνο τα τελευταία χρόνια - και πάλι, επιλεκτικά. 'Οπου και όταν αυτό σας βόλευε.

Δεν θα μάθετε λοιπόν ποτέ, γιατί πιστεύω τόσο πολύ σε μένα και όχι σε όσα -με πολύ μεγάλη καθυστέρηση- με συμβουλεύετε. Γιατί ακολουθώ αυτή την "παράλογη", μοναχική πορεία και δεν ακούω τις σοφίες σας. Βασικά, δεν είστε σοφοί. Αν είσασταν, θα μου είχατε φερθεί διαφορετικά, όταν είχε κάποια αξία. Μικρός. Σήμερα, στα 35 δεν έχω ανάγκη κανέναν να μου πει τι είναι καλό και τι όχι για τη ζωή μου. Άλλωστε, αποδεδειγμένα, ούτε εσείς το ξέρετε. Κάποτε δεν σαν ένοιαζε καν. Σήμερα, σας νοιάζει, αλλά η ανικανότητά σας να δίνεται λύσεις σε δύσκολα προβλήματα, παραμένει. Κάποτε τα θάβατε κάτω από το χαλί. Σήμερα, το χαλί το πετάξατε, αλλά βλέπετε τα προβλήματα και δεν ξέρετε τι να τα κάνετε.

Δεν είναι "εχθρός" ο Ηλίας, λοιπόν. Προδότης είναι. Πρόδωσε όλα εκείνα που Ο ΙΔΙΟΣ μου έμαθε να πιστεύω: την φιλία του, την αγάπη του. Μέχρι και τελευταία μάλιστα, απέδειξε πως δεν άλλαξε μυαλά(το ίδιο ισχύει και για τον έτερο "Καππαδόκη", τον Λεωνίδα). Κάνει "λάθη"(έτσι τα λέει - αλλά είναι η εκτόνωση των πιο μύχιων σκέψεών του)και περιμένει να τα προσπερνάω, να κάνω σα να μη συνέβησαν ποτέ. Έτσι τον βολεύει. Για να μπορεί να κάνει και νέα λάθη μετά και ο φαύλος κύκλος να συνεχίζεται επ' άπειρον.

Μαζί με τον παλιό Τάσο όμως, πέθαναν και τα κορόιδα... Ας αρχίσει να συνηθίζει στην ιδέα. Είχε την ευκαιρία να με κάνει να πετάξω, να κάνω σπουδαία πράγματα κι εκείνον, περήφανο. Αλλά, αρχομανής, εγωπαθής και, κατά βάθος, κακός που είναι, μου στέρησε μια πολύ καλύτερη ζωή, που στο κάτω-κάτω μου την είχε υποσχεθεί("θα γίνεις καλύτερος έμπορος από εμένα")και εν πάσει περιπτώσει, ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΥΜΟΥΝ.

Όλα όσα ακολούθησαν το στραπάτσο της πρώτης μου σχέσης αλλά ακόμα και αυτό το στραπάτσο όπως και όσα προηγήθηκαν, φέρουν τη σφραγίδα ενός βασικά ανθρώπου, που μπορούσε να αλλάξει τη μοίρα μου με ένα του νεύμα, αλλά αδιαφόρησε. Του υπερβολικά καλού και γι' αυτό εκνευριστικά ψεύτικου, Ηλία.

Έζησα λοιπόν το πιο μεγάλο παράδοξο: από τους 5, είμαι ο μόνος που του αρνηθήκατε μερίδιο στον Παράδεισο. Και γι' αυτό, θα φροντίσω κάποτε να σας ανταμείψω με το ίδιο νόμισμα. Όχι γιατί θα κερδίσω κάτι πια με το να εκδικηθώ, αλλά για να σας αποδείξω πόσο μεγάλο ήταν το λάθος σας, να μη πιστέψετε σε μένα.

Επιλέξατε τον εύκολο δρόμο. Να τον χαίρεστε -όσο διαρκεί.

28/7/06 11:42 μ.μ.  
Blogger paroussa said...

@anonymous

Γειά σου!

Εισαι ενας χείμαρρος.
Τί να πω;

31/7/06 5:56 μ.μ.  
Blogger scalidi said...

Αγαπητέ ανώνυμε, γράφω μια νουβέλα, δεν έχει νόημα να σου πω το τι λέει, αλλά φοβάμαι ότι θα ήθελε να πει-δεν ξέρω αν θα τα καταφέρει- αυτά που βροντοφώναξες εσύ...
Να ξέρεις ότι ο πόνος, όταν εκφράζεται, σιγά-σιγά μέσα σου σπάει πάγους, παγετώνες ετών και ξαλαφρώνεις. τον μοιράζεσαι και τον σκορπάς τελικά. παύει να σου είναι εμπόδιο μέσα σου. να είσαι καλά και να σε προσέχεις πολύ. εσύ ξέρεις καλύτερα

1/8/06 6:46 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αγαπητή φίλη,

καλά τα λες, αλλά υπάρχει ένα μεγάλο "αλλά" εδώ, που κάνει την ιστορία μου παρόμοια με κάποιες αρχαίων τραγικών:

οι άνθρωποι αυτοί, δεν βάζουνε μυαλό. Και ξέρεις για ποιό λόγο; Διότι:

α) είναι αναίσθητοι
β) δεν τους νοιάζει τι θα απογίνω
γ) τόσα χρόνια που λειτουργούσαν όπως λειτουργούσαν(σσ. σε βάρος μου), κέρδιζαν! Γιατί να αλλάξουν; Από ..."λεφτά" αισθήματα;;;

Συνεχίζουν ήδη μάλιστα στον ίδιο σκοπό: πουλώντας τρέλα.

Αν θες τη συμβουλή μου, άλλαξε γειτονιά και κοίταξε να πιείς τον καφέ σου από πιο υγιή μυαλά(και πιο καθαρά χέρια)...

2/8/06 9:51 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Μια ΣΥΓΝΩΜΗ, με κεφαλαία που να την εννοείς, θα ήταν αρκετή!

Αλλά, πλέον, είναι πολύ αργά.

Σας εύχομαι ο Θεός να σας δώσει, όσα απλόχερα δώσατε κι εσείς σε εμένα.

ΤΕΛΟΣ

6/8/06 12:38 π.μ.  
Blogger el-bard said...

Όλα έχουν δυο όψεις, όπως τα νομίσματα. Λόγια που λέμε τώρα, δε θα τα υποστηρίζουμε αργότερα, γιατί άλλες σκέψεις θα τυραννούν το μυαλό μας και θα μας οδηγούν σε άλλες, διαφορετικές αναλύσεις. Αυτά που έλεγα για τους γονείς μου κατά καιρούς, τα πήρα πίσω και τους περιμένω να ολοκληρώσουν τη ζωή τους χωρίς να τους στενοχωρώ. Καταλαβαίνω τώρα γιατί το έκαναν αυτό που έκαναν. Δεν μπορώ να τους καταλογίσω σφάλματα. Άλλα ήξεραν, άλλα δεν ήξεραν, άλλα μπορούσαν κι άλλα δεν μπορούσαν.
Κι εγώ το ίδιο δεν κάνω με τα δικά μου παιδιά; Και δε θα βρεθεί και για μένα ένα από τα παιδιά μου να με κατηγορήσει γιατί το παραμέλησα, γιατί τότε δεν του φέρθηκα όπως έπρεπε, πράγμα που σημάδεψε ολόκληρη τη ζωή του, γιατί...γιατί...γιατί... Έτσι θα γίνει. Πράγματα ανθρώπινα, γνωστά και συγγνωστά, κατά τη γνώμη μου. Και βέβαια, για τη δική μου ζωή, για τη δική μου κατέυθυνση, θέλω να θεωρώ τον εαυτό μου υπεύθυνο. Και πιστεύω πως καθένας θα πρέπει να θεωρεί υπεύθυνο τον εαυτό του για τις πράξεις και για τη ζωή του. Καθένας μπορεί να επαναστατήσει, να φύγει και να τα βροντήξει όλα ή να καθίσει και να συμβιβαστεί.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΜΕΙΣ, ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ;
Ούτε οι κακοί Αμερικάνοι φταίνε, ούτε οι "σύμμαχοι" που δε μας βοήθησαν (ως όφειλαν), ούτε ο άλλος, ούτε οι γονείς ούτε τα ξαδέρφια.
ΕΜΕΙΣ, ΕΜΕΙΣ, ΕΜΕΙΣ.
Εκτός κι αν είμαστε μικρά παιδάκια και δείχνουμε με το δάχτυλο τον υπαίτιο κλαίγοντας και λέγοντας ότι φταίει αυτός.
ΕΜΕΙΣ.
Και όσο πιο ηγεμονικοί στο πνεύμα είμαστε, τόσο πιο εύκολα το αποδεχόμαστε και το παραδεχόμαστε αυτό.
Το άλλο είναι το πιο εύκολο. Φταίνε άλλοι, δικαιολογούμαστε, πετάμε το φορτίο ή το φορτώνουμε στους άλλους και συνεχίζουμε να κλαίμε τη μοίρα μας ...όμως βγάζοντας τον εαυτούλη μας απέξω. Κι έτσι μπορούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε ΕΜΕΙΣ τα ίδια σφάλματα, τις ίδιες παραλείψεις στο διηνεκές. Και πάντα θα βρίσκουμε κάποιους άλλους να φταίμε, να τους φορτώνουμε το φταίξιμο δηλαδή.

ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΡΕΞΗΓΗΘΩ:
Επειδή το κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις (έτσι ξεκίνησα), όσα γράφω τα γράφω αναφερόμενος και στις δύο όψεις, και στις δυο πλευρές.
Μην κάνεις το λάθος και θεωρήσεις ότι αυτά τα γράφω για τον ΑΛΛΟΝ. Τα γράφω ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΕΝΑ.

7/8/06 11:06 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Είχα πει να μην ξαναγράψω -αλλά το θεωρώ αναγκαίο. Απαραίτητο.

Είμαι ένας άνθρωπος που πάντα πίστευε στη δύναμη της Αγάπης, ακόμη και όταν όλοι κοιτούσαν πώς να τον εκμεταλλευτούν, να τον κοροϊδέψουν -και κατέληξε με τα χρόνια να μισεί, να μισεί με τον χειρότερο τρόπο...

Πέρασα πολλά, είναι γεγονός. Κάποια στιγμή, "σπάμε" και βγάζουμε τον χειρότερο εαυτό μας. Αυτό συνέβη και με εμένα.

Θέλω να σου ζητήσω ΣΥΓΝΩΜΗ μητέρα. Συγνώμη ειλικρινή και βαθειά.

Εγώ έχω μάθει μόνο να αγαπώ. Ακόμα και εκείνους που με πληγώνουν. Εκείνους που θεωρούν την αγάπη, πολυτέλεια και κουσούρι, το καλύτερο εφόδιο για αποτυχία σε έναν κόσμο κυνικό και σκληρό. Όμως, δεν θέλω να γίνω σαν τους άλλους. Και δυστυχώς, για λίγο, έγινα. Όχι άλλο, όμως. Αυτή είναι η δική μου σφραγίδα: να αγαπώ. "Κορόιδο", θα πουν πολλοί. Ναι, αυτός είμαι, αν έτσι θέλετε να με βλέπετε. Στην Ελλάδα, "κορόιδο" -κάπου αλλού ίσως, μια διαχρονική ΑΞΙΑ.

Και σ' αγαπώ. Πάρα πολύ.

@scalidi:

Μην αναζητήσεις αλλού γειτονιά, για ένα καλό καφεδάκι. Αυτός ο άνθρωπος εδώ, σε χρειάζεται. Κι αυτό δεν είναι ντροπή.

10/8/06 2:32 π.μ.  
Blogger paroussa said...

Πάντα ημουν και θα ειμαι περήφανη γιά σένα.Ξέρω την αξία σου και τι εισαι ικανός να πετύχεις γιατι οταν παιρνεις αποφάσεις, παρόλες τις δυσκολίες, καταφέρνεις να τις πραγματοποιήσεις.
Τά ξεσπάσματά σου τα βλέπω σαν εκτόνωση που σε βοηθά να πας παρακάτω.
Μήν στεναχωριέσαι γιά μενα.
Σου εύχομαι ο Θεός να σου δίνει την δύναμη.Την δική μου αγάπη θα την έχεις πάντα.

10/8/06 10:20 π.μ.  
Blogger Tradescadia said...

...Ίσως το πιο ψυχοθεραπευτικό post που έχω διαβάσει μέχρι τώρα...Βγάζω το καπέλο και στους δυο σας για το θάρρος και την ειλικρίνεια...

11/8/06 11:09 π.μ.  
Blogger scalidi said...

Καλέ μου, ανώνυμε, βγάλε από μέσα σου όλα αυτά που σε βαραίνουν, να αλαφρώσεις, βρες το κουράγιο, γιατί κουράγιο θέλει και όλα θα πάνε καλύτερα. δεν είσαι κορόιδο, όταν αγαπάς, κι εγώ έχω αισθανθεί έτσι κατά καιρούς. έχεις αγάπη απέραντη μέσα σου κι αυτή φτάνει για όλα, για να θεραπεύσεις τις πληγές σου. μην διστάσεις. πρέπει να πας παρακάτω και αυτό θα γίνει με αγάπη, όσο απατηλό κι αν σου ακούγεται τώρα που το λέω.
Η παρούσα κάνει το καλύτερο καφεδάκι της μπλογκόσφαιρας και δεν θα την απαρνηθώ με τίποτα,, καταρχάς έχει κερδίσει καιρό τώρα την εμπιστοσύνη μου, πράγμα δύσκολο...

11/8/06 5:24 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Mε κάνατε κι οι δυο σας να χαρώ τόσο πολύ στο τέλος!Βλέπετε είμαι και παιδί που με πίκραναν και μάνα που πίκρανα τα παιδιά μου. Να είστε καλά και ν αγαπιέστε. "η"

11/8/06 11:28 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home